187 000 personer besökte Jokkmokks digitala vintermarknad. Produkter har sålts till 17 olika länder och tre kontinenter. Arrangörerna summerar marknaden som succé, och ska nu utvärdera vad som var bra och vad som kunde ha gjorts ännu bättre.
När pandemin tvingade Jokkmokks kommun att ställa in vintermarknaden tyckte ägarna till ℅ Gerd, ett jokkmokksföretag för skönhetsprodukter, att något måste göras. De inledde ett samarbete med Jokkmokks kommun och på rekordtid skapades både en digital försäljningsplattform med liveshopping och ett digitalt marknadsprogram. Erika Unnes anställdes som koordinator för att få ihop programmet med både förinspelade arrangemang och livesändningar med intervjuer. Den totala budgeten för att organisera marknaden låg på 1,5 miljoner kronor. De flesta arrangörer har sedan bekostat sin egen medverkan i marknadsprogrammet.
OCH ÄVEN OM den intensiva stämning som brukar vila över marknadsområdet uteblev i pandemins år 2021, kan arrangörerna summera den 416:e vintermarknaden i ordningen som en succé. Det visar sig nämligen att hela 187 000 personer besökte den digitala marknaden. Flera av utställarna konstaterade också att de sålt mer under årets marknad än vad de brukar gör under den traditionella marknaden. Under de sammanlagt cirka 40 livesändningstimmarna var det humorprofilen Klas Eriksson och artisten Maxida Märak som höll i samtalen med kända och mindre kända jokkmokksbor, kulturpersonligheter från när och fjärran och företagare.
SAMEFOLKETS marknadsbevakning blev av naturliga skäl inte lika intensiv som den brukar vara, men på de följande sidorna berättar vi om några av de nedslag vi gjorde i marknadsutbudet.