Friday, 23 October 2015 23:26
TEATER Scenkonstverket Vahák, Våld, är fjärran från våldsamt. Snarare ett oerhört känslosamt verk om förtryck och om vikten av att synliggöra och sprida kunskap om det osynliggjorda för att skapa förändring.
TEXT YVONNE RITTVALL FOTO SARA LINDQUIST
Vahák består av tre olika delar eller rum. I det första digitala rummet på nätet, får publiken, mycket informativt och redan före teaterbesöket, ta del av den svenska koloniala historien i relation till samer. ”Vi vill med Vahák fortsätta arbetet med att skriva Sveriges historia som den är och för det behöver vi vara många” skriver ensemblen i det digitala rummet och uppmanar oss att hjälpa till med kartläggningen.
I scenkonstverkets andra rum, Ögonblicksteaterns scenrum, sitter publiken på vita bänkar utplacerade överallt. Medan vi lyssnar till de fyra skådespelarnas berättelser, i text och musik, om queera minoritetsgrupper i minoritetskollektiv och hur det känns att vara ”icke-önskvärd” och mobbad uppstår, stundtals, en obehaglig känsla av att även vi i publiken, i detta scenrum, utsätts för mobbing. För skådespelarna bestämmer över oss utan att fråga oss, förflyttar oss i grupper mellan bänkraderna och uttrycker åsikter bakom våra ryggar. En prövning som etsar sig fast.
MED OMFATTANDE research har erfarenheter från unga queerpersoner i Sverige, Sápmi och runt om i världen och samlats in. Och med utgångspunkt i berättelser från projektet Queering Sápmi, som gestaltar vittnesmål om hur det är att ha dubbla identiteter som queer och same, skapar ensemblen i Vahák ett kraftfält där kampen mot förtryck står i fokus.
Vi får även möta Kate Bornsteins röst och ansikte digitalt. Hon är författare till boken Hello, cruel world – 101 alternatives to suicide för teens, freaks & other outlaws.
I scenrummet bildas en magisk stämning av röster fyllda av motstånd, jojk och suggestiv musik. Men här finns också en tanke om att allt kan bli bättre.
Berörd av det viktiga budskapet i föreställningen lämnar vi scenrummet för att gå in i scenkonstverkets tredje rum. Ett rosa tält där vi lyssnar till Mimie Märaks poetiska rap. Centralt är kärleken som flätar oss samman och vi uppmanas att, gemensamt, öppna upp för kamp mot förtryck.
Vahák pekar på vikten att vi hittar nya möjligheter där vi är öppna för varandras verklighet och allas lika värde. Detta angelägna scenkonstverk borde alla se för vem vill inte leva i en bättre värld?
Fakta Vahák
Ögonblicksteatern Umeå
Idé och koncept: Nasim Aghili, Björn Karlsson
Regi: Nasim Aghili
Rumslig gestaltning och kostym: Björn Karlsson
Ljus: Josefine Hinders
Musik: Karin Dreijer
Medverkande: Stefan Andersson, Bahareh Razekh Ahmadi, Mimie Märak, Tobias Poggats, Alejandra Goic, Sara Gallardo
Bildtext1: I Vahák förmedlas hopp om möjligheter.
Bildtext2: Publiken som placeras på bänkarna på Ögonblicksteaterns scen ingår som en del av det som pågår.
Bildtext3: Scenkonstnären Mimie Märak, manar till enad front mot förtryckande makt.