Digital marknad i pandemins tid

Jokkmokks vintermarknad stundar. Men när coronaviruset fortsätter att sprida sig över världen tvingas Jokkmokks kommun att tänka om. Erika Unnes är projektledaren som sätter ihop programmet för den 416:e marknaden, som i pandemins spår blir helt webbaserad.

Människomyllret uteblir. Dofterna av suovas, nyfriterade munkar och utspilld öl kommer inte att vara där.  Och unga och något äldre samer kommer inte att trängas på samedansen. Men för att ändå rädda en av de viktigaste samiska händelserna, liksom en av de viktigaste för Jokkmokks kommun och dess företag, så förbereds just nu ett digitalt alternativ. Samordnare för den första helt digitala vintermarknaden är Erika Unnes, som har sina rötter i Udtja sameby och nu är tillbaka hemma i Jokkmokk.

Erika Unnes arbetade med 100-årsjubileet av det första samiska landsmötet på svensk sida i Staare. De senaste veckorna har hon samordnat Jokkmokks 416:e vintermarknad, som på grund av pandemin blir helt digital.

– Jag hade en idé om att arrangera konserter under marknaden och sökte medel för det. Men så kom ju kommunstyrelsens beslut om att ställa in årets marknad och jag fick frågan om jag kunde istället göra en digital version av mina planer. På det viset började en del nya idéer att ta form, säger Erika Unnes.

FÖRETAGET Care of Gerd i Jokkmokk hade samtidigt börja skissa på en försäljningsplattform för att samla företag till en digital marknad. Upplägget kan sägas bli som ett webbaserat köpcenter, där de företag som vill sälja sina produkter hyr en plats, på samma vis som knallarna brukar hyra sina marknadsplatser. Erika Unnes kontaktade Care of Gerd, som inlett ett samarbete kring marknaden med bland andra Jokkmokks kommun. Eftersom hon just hade avslutat sitt jobb på Gaaltije antog hon utmaningen att med kort varsel projektleda det, som hon säger, roliga och galna uppdraget att samordna Jokkmokks webbvintermarknad.

– Genom digitala produktioner med föreläsningar, jojk och berättelser ska vi försöka visa vad Jokkmokks marknad är. Det är så klart omöjligt att ersätta fysiska möten, mingel och dofter, men målet är att ha åtminstone ett par livesändningar, så att människor får känslan av att vara med just när det händer. 

DET BLIR INVIGNING som vanligt på onsdagen i marknadsveckan. Eftersom marknadslördagen sammanfaller med den samiska nationaldagen kommer också den att uppmärksammas. Dessutom kommer söndagen i år att räknas som marknadsdag.

– Det är en anpassning till att vi vet att väldigt mycket e-handel sker just på söndagar, säger Erika Unnes. 

Hon tror att det digitala upplägget av årets marknad kommer att tillföra något bestående till framtidens vintermarknader. 

– Den fysiska marknaden har ju sina begränsningar, till exempel när det gäller logi. På det här viset kan människor delta ändå. I år är alla arrangemang gratis, men för framtiden kan det bli någon form av lösning, så att företag kan ta betalt och få viss ekonomisk täckning också för de digitala evenemangen. 

Det är alltså på www.jokkmokksmarknad.se det händer i år. Erika Unnes mål är att det ska vara en upplevelse i sig att gå in på webbsidan. 

– Förhoppningen är att besökarna går in på sidan flera gånger under marknadsdagarna och tar del av det stora utbudet, säger hon. 

TEXT OCH FOTO ÅSA LINDSTRAND

Bild av Åsa Lindstrand

Åsa Lindstrand

Chefredaktör