Med både individuella och gemensamma verk intog Helena och Peter Lagerqvist Kuoljok ett helt våningsplan mitt på marknadsområdet. Det öppnade för många samtal kring den industriella omställningen: Hur den slår mot samisk näring och kultur och huruvida den alls kan kallas för grön.
TEXT OCH FOTO ÅSA LINDSTRAND
Varje rum blir värt ett eget samtal i Helena och Peter Lagerqvist Kuoljoks utställning. Där är Peters foton i ett rum, i ett annat visning av hans film, i ett tredje Helenas övergivna boplats i textil, i ett fjärde en installation föreställande ett elnät och de fiskar som symboliskt fastnar i nätet. De som drabbas när vattenkraften ska produceras och skickas söderut.
I PETER Lagerqvist Kuoljoks sju minuter långa film The Sound of Power ackompanjeras bilder av högspänningsledningar och sargade älvar av det brummande ljudet från ledningarnas koronaurladdningar. Där finns också det svischande ljudet av vindkraftverkens rotorblad. Den bild som kanske etsar sig fast mest är den av hur det komplicerade ledningsnätet nästan helt skymmer sikten av samhället Bårjås. Industrin före människan.
HELENA Lagerqvist Kuoljoks broderier är tydliga statements som slår hål på myten om det vackra och orörda samiska landskapet. Med sina stygn har hon till exempel förändrat ett välkänt gardintyg med romantiskt mönster till en krass verklighet av exploateringar. På en vägg hänger verket Stora Sjöfallet – en blek kopia av sig själv. Det är stickat i ett gammalt irländskt vågmönster som heter just The Wave och symboliserar Stora Sjöfallet, fallet som ströps och blev till en rännil.
DEN ÖVERGIVNA boplatsen är bland annat gjord av växtfärgat garn. Vid arran ligger skärvor av kaffekoppar i porslin och ett par lulesamiska mössor, som en påminnelse över det liv som en gång levdes där, innan vattenytan höjdes eller skogsmaskinen massakrerade kulturlämningen.
INGEN SOM har vandrat genom utställningen torde längre kalla den industriella omställningen för grön. Och det känns milt sagt ironiskt, att samtidigt som makarna Lagerqvist Kuoljok visar upp effekterna av vattenkraften i sina verk, sitter näringsminister Ebba Busch i en morgonsoffa i TV och beskriver samma typ av elkraftsproduktion som vacker.