Musikern och sångerskan Mirja Palo Päiviö har ägnat flera år åt att konstnärligt och musikaliskt beskriva graviditet och förlossning. Under Jokkmokks marknad var det releasefest för nya skivan Riegádahttin.
TEXT OCH FOTO ÅSA LINDSTRAND
Arbetet med Mirja Palo Päiviös nya skiva Riegádahttin började egentligen när hon arbetade med sin föreställning Marjattas sång för några år sedan. En del av musiken i föreställningen utvecklades vidare till nya låtar.
– När vårt tredje barn sedan var på väg, kom jag återigen in i de här känslorna och fördjupade mig i dem. Jag var gravid och kunde skriva om hur det känns när barnet börjar röra sig i magen och ställa frågor som: Ska man skaffa ett tredje barn? Vågar man det? Vad är det jag är rädd för och tycker är jobbigt med det?
VARJE LÅT på Riegádahttin är på något vis är kopplad till temat förlossning. Mirja Palo Päiviö konstaterar att ämnet är ständigt aktuellt och berör många människor. Inte minst i stora delar av Sápmi: Ska det finnas ett BB i Kiruna? Och i Lycksele? Och även om det är sina egna upplevelser hon beskriver i låtarna, så menar Mirja Palo Päiviö också att det handlar om jämställdhet att belysa det kanske mest kvinnliga som finns.
– Vi ska bära våra barn, föda dem och sen vara hemma med dem och vara föräldralediga. Sen ska vi börja jobba och barnen ska på förskola och skola. Det är som att livet med barn är separerat från det övriga livet, trots att det genomsyrar hela tillvaron. Kvinnors liv och hälsa hamnar ofta i skymundan och på många håll är det fortfarande så att det är andra som bestämmer över kvinnors kroppar och kvinnors kraft.
DET URGAMLA finska instrumentet kantele är centralt på skivan. Utöver det egenskriva materialet finns också traditionella visor från Tornedalen och Finland. Samplingar från fostrets hjärtslag hörs, liksom barnjoller.
– Gustav Afsahi som är producent har hjälpt till att skapa en ljudbild i flera lager. Det finns många elektroniska inslag och vissa av harmonierna är popiga till sin karaktärer, men det är ändå långt ifrån ren pop. Jag skulle säga att det är modernare folkmusik, säger Mirja Palo Päiviö.
Texterna är på nordsamiska, finska, meänkieli och svenska. Mirja Palo Päiviö berättar att hon tänkte igenom noggrant om hon skulle blanda språken, eller om det vore bättre att göra en skiva helt och hållet på nordsamiska.
– Jag är inte same, utan har kommit in utifrån och lärt mig språket, så det har varit en utmaning att skriva på samiska från scratch. Samtidigt är nordsamiska det språk vi använder i vardagen och det blir naturligt för mig även i mitt konstnärliga uttryck. Men jag vill också visa vem jag är och vad jag har med mig, så därför finns alla språken med. Det känns som att det bildar en helhet.
DET BÖRJAR, säger Mirja Palo Päiviö, bli dags att sätta punkt för temat graviditet och förlossning. Så vad ser hon då komma härnäst?
– Nu har jag barn i åldrarna noll till sju år och ser vad de behöver i sin vardag, som samiska sånger för barn. Det finns till exempel ett behov av en körrepertoar för barn både på nordsamiska och lulesamiska och där skulle jag gärna bidra, säger hon.