Thursday, 17 November 2016 06:37
Vinjett: MUSIK
KONSERT Sápmis vindar har nu blåst ända in i kolonialismens högkvarter – Stockholms slott. För första gången i historien var samer inbjudna till Rikssalen för att uppträda under ett samiskt helgevenemang.
— Det är viktigt att genom musik och kultur föra fram röster som kanske inte Riksdagen ger plats för, säger artisten Sofia Jannok från Luokta Mavas.
TEXT OCH FOTO LEONARDA ARCIDIACONO
ÖVERSÄTTNING MILIANA BAER
Mellan barockstatyer och massiva marmorpelare belyser Ola Stinnerbom, Maxida Märak, Sofia Jannok och Jon Henrik Fjällgren Sveriges koloniala historia. Genom jojk, musik, dans och ord berättar artisterna om kampen för rättvisa, kampen om att återta ett stulet kulturarv och om sina önskningar om att förena ett splittrat folk.
Sångerskan och artisten Sofia Jannok tog över slottsscenen på lördagkvällen då hon bland annat framförde sånger från den nya skivan ORDA. Att samiska artister uppträder på slottet med olika teman tycker hon är helt på sin plats. Hon vädjade till publiken att bruka naturen, inte missbruka den och att hålla ihop som ett enat folk. Hon sjöng för sina framtida systrar och bröder, om de platser hon kallar för hemma och om koloniseringen av Sápmi.
– Det är på många andra arenor som det samiska skulle vara helt självklart, kulturen är ett sätt att att ta plats i allmänhetens medvetande, på så vis kan vi ändra på ett system som är uppfuckat, inte så lite heller. Jag tycker vi har så oändligt mycket att komma ikapp med när det handlar om att själva berätta vår egna story, våra stories. Därför är alla som bidrar med musik, konst, dans, författarskap och allt som är från ett inifrånperspektiv superviktigt, säger Sofia Jannok och fortsätter:
– Jojkaren Lars Henrik Blind berättade en gång att för 60 år sedan fick den som jojkade på allmän plats böter, nu får vi betalt för att jojka här på scenen.
SÖNDAGSKVÄLLEN öppnades med Adolf Fredriks ungdomskör, änglalik sång i flertalet stämmor spreds i den fullsatta slottssalen och värmde upp för Jon Henrik Fjällgrens och Maxida Märaks framträdanden. När Jon Henrik tog plats på scenen bjöd han på en blandning av innerlig jojk och dansanta toner, cellosolo och visdomsord. Han berättade om sin resa som musiker, om tacksamhet, om örnen och om barnen och hur jojken är den medicin som hjälper honom över hinder i livet.
— Det är en ära att bli bjuden till slottet och fint att de bjudit in oss samer. Det är viktigt att inte göra skillnad på folk, säger artisten Jon Henrik som poängterar att hans huvudyrke är renskötare.
ANNA EKLUND TARANTINO konstnärlig ledare för Musik på slottet berättar att hon valt ut samiska artister med ny skaparanda och stark konstnärlig integritet från Sápmi.
– För mig är det ett historiskt inlägg i debatten. Här får vi se unga artister som har valt att stå med en fot i sin historia men som också utvecklat musikformen. Jag vill att vi i Sverige får upp ögonen för denna juvel, ursprungsbefolkningen som länge levt under förtryck. Vi ska lyfta den samiska kulturen som något helt fantastiskt och unikt. Barn i Sverige har ingen susning om vad samer är, ”renar och jojk”, sedan är det slut på kunskapen. Vi får ofta höra det negativa, samer klagar, ständiga konflikter samt problem med jakträttigheter. Jag önskar att vi istället lär oss något om det som är unikt för samernas historia, kunskap och tillvaro, säger Anna Eklund Tarantino.
Hon understryker också att musik är ett kraftfullt vapen.
– Genom musiken kan viktiga budskap nå ut och uppmärksammas, vi kan rikta strålkastarna på det som vi vill nå ut med.
Bildtext:
Sofia Jannok var en av dem som stod på scen när samiska artister för första gången inbjöds till att ge konsert på slottet. ”Kulturen är ett sätt att ta plats i allmänhetens medvetande,” säger hon.