Nytt album: Ođđa aigiodat av Solju

Några av er läsare minns säkert när Solju tävlade i den finska melodifestivalen – UMK (Uuden musiikin kilpailu) år 2015 med en poppig låt, Hold your Colours, där Hilda Länsman sjöng på engelska och he

nnes mor Ulla Pirttjärvi jojkade. Nu några år senare släpper de albumet Ođđa aigiodat. Melodifestivallåten finns inte med på debutalbumet. Vill du lyssna på den så får du leta på andra musikplattformar. Men det gör ingenting för låtarna på Ođđa aigiodat är inte de minsta lik Hold your Colours. Istället för engelska poplåtar innehåller albumet samiska låtar där jojk och modern samisk musik blandas.

På många sätt är Solju ett unik band bestående av modern Ulla Pirttijärvi vars karriär sträcker sig tillbaka till 90-talet. Hilda Länsmän har just påbörjat sin karriär. Men det är de olika åldrarna och släktskapet som gör bandet till alldeles något eget. Pirttijärvis välbekanta jojkstil har när hon arbetat med dottern blivit en del av 2010-talets samiska musik.

ALLA LÅTAR, utom den traditionella jojken Áimejoga Jovnna, har Hilda och Ulla skrivit och komponerat tillsammans. Texterna handlar om renar, naturen och kärlek. För den som är en gnutta bekant med samisk musik vet att det vanliga teman kompositörer i Sápmi.

Ođđa aigiodat är ett spännande album och Solju är ett spännande band. Jag hoppas att inte debutalbumet blir en engångshändelse för det vore spännande att få se vilken riktning Solju tar när man också känner till att både dotter Hilda och modern Ulla ständigt har nya musikaliska samarbeten med andra musiker på gång.  I väntan på eventuella framtida album så lyssnar jag mer än gärna på debutalbumet.

Bästa spår: Ođđa aigiodat

Antal Samefolket: 4 av 5

Marica Blind