Ny skiva
Maria Juuso: Ođđa Áigi/ En ny tid

SSS

Det åtta låtarna som finns på Maria Juusos debutalbum Ođđa Áigi/En ny tid har, enligt Marias eget presentationsblad, funnits med i några år. Musikstilen på albumet är blandad: jazz, pop, country och även lite jojk finns med på några av låtarna.

PRECIS SOM att skivan rymmer flera musikstilar så rymmer den även flera språk. Nordsamiska, svenska och engelska hörs i låttexterna där hon behandlar ämnen som hemlängtan, språk och arv. Hon skriver själv att hon tillhör den generation som inte fick med sig samiskan som barn, så för henne har de samiska låtarna varit ett sätt att bli bättre på språket.

VEM ÄR då Maria Juuso? Maria har sina rötter i Luokta-Mavas sameby inom Arjeplogs kommun, men är sedan många år bosatt i Piteå där hon är sångerska och sånglärare på Luleå tekniska universitet. Genom sitt arbete med musik har hon gjort flera projekt där hon haft utgångspunkt i den samiska kulturen och den samiska identiteten. Alltså samma teman som finns på hennes debutalbum.

LÅTARNA PÅ albumet Ođđa Áigi/En ny tid är lätta att sjunga med i och lär tilltala den breda publiken. Därför kommer Maria Juuso med stor sannolikhet att bokas till samiska arrangemang som behöver en artist som tilltalar många och kanske främst den lite mognare publiken.

DEN FÖRSTA låten som bär namnet Ođđa áigi var i samband med skivsläppet i april i år Veckans färskning på P4 Norrbotten. Varje vecka utses en låt från en lokal artist i Norrbotten till Veckans färsking. Under den veckan spelas låten också flitigt i kanalen. Min gissning är att även hennes andra låtar från detta album kommer spelas flitigt inte bara av P4 Norrbotten, utan även av andra P4-kanaler och Sameradion.

DEN LÅT jag har fastnat mest för är låten Sánit lea dušše sánit/Ord är bara ord, en låt som handlar om att vi behöver ord för att kommunicera. Låtens svängiga musik och texten som är lätt att lära sig kan bli till allsång under Maria Juusos konserter.

I SKIVAN medverkar även Erik Gustavsson (bas), Andreas Öberg (trummor, gitarr) och Peter Tikkanen (keybord). Tikkanen har tidigare även arbetat med Sofia Jannok.

BÄSTA LÅT: Sánit lea dušše sánit/Ord är bara ord

TEXT MARICA BLIND