Reáktor – en reaktion på dåtid och framtid

Friday, 29 January 2016 22:47
DRAMA Just under den 23:e samekonferensen, någon gång i framtiden, har kärnkraftverket havererat. Det som kallades för Dollarisku, som skulle vara samernas kärnkraftverk och bidra till att minska klimatpåverkan. Tre personer flyr ner i ett skyddsrum och när vi kommer in deras liv har de redan varit där i flera veckor.

Där är renskötaren Biera (Paul Ol Jona Utsi), politikern och karriärkvinnan Sunna (Elina Israelsson) och den frånskilda skoltsamen Emmi (Sarakka Gaup). Sunna håller på att blåsa röda ballonger för att uppmärksamma sin sons födelsedag. Den hon skulle följt till skolan idag, om inte… Om inte allt hade förändrats i ett slag.

Ska de tre våga gå ut genom luckan? Ska de stanna? Mellan de funderingarna får vi se en föreställning som glider in på människans djupa psykologiska bottnar där allt pendlar från de mest basala instinkterna att äta och älska, till de politiska diskussionerna och självrannsakan, misstänksamhet och egoism.

Giron Sámi Teáhter har tagit sig an manusdebutanten Kenneth Haettas pjäs Reáktor. Manuset är ett resultat av ett flera år långt manusskrivarprojekt. Det är en tät berättelse. Dels rent fysiskt. Vi befinner oss i ett och samma rum, skyddsrummet hela tiden, och den klaustrofobiska känslan smittar av sig till oss som betraktar det. Men också innehållet i berättelsen är tätt. Där ryms samisk historia, oförrätter och interna konflikter, kärleken till renen och den bitterhet som kan uppstå hos dem som berövats länken till renskötseln, men också det mer allmänmänskliga.

Trots att Reáktor hanterar allmänmänskliga filosofiska spörsmål, och även om föreställningen textas från nordsamiska till svenska, så är den samiska målgruppen solklar. Varje människa kan få ut något av att se Reáktor och dras med i berättelsen, men många av dialogerna blir intressanta först med en viss kunskap om det samiska samhället och dess historia. I alla fall blir upplevelsen större och förvirringen mindre för den som äger ett mått av förförståelse.

Vid någon tidpunkt infinner sig en viss tröghet i föreställningen, men snart sätter den fart igen. Annars är Reáktor bra, just för att den hanterar och berör dagsaktuella ämnen som klimatpåverkan och exploateringar i kombination med en pågående diskussion om olika samers plats i den egna gruppen. Inte minst är det roligt att se tre unga skådespelare erövra scenen.

Och eftersom stora delar av Sápmi har sett Reáktor när den här tidningen kommer ut, så kan vi väl berätta att jo, två av de instängda väljer till sist friheten, även om den kan vara dödligt farlig. Den tredje klär av sig skyddskläderna, men stannar. Kanske fångad av skulden över en aktion som gick över styr.

TEXT ÅSA LINDSTRAND FOTO TIINA HAUTA-AHO

Bildtext:

I pjäsen Reáktor flyr renskötaren Biera (Paul Ol Jona Utsi), den frånskilda skoltsamen Emmi (Sarakka Gaup) och politikern och karriärkvinnan Sunna (Elina Israelsson) ner i ett skyddsrum efter en kärnkraftsolycka.

Bild av Åsa Lindstrand

Åsa Lindstrand

Chefredaktör