Verdde visar samisk samtidskonst

Verdde är en ny samisk och nomadisk konstinstitution som invigdes i maj månad i samband med Luleåbiennalen. Verdde, som drivs av Konstfrämjandet Norrbottens konstnärliga ledare Maria Ragnestam och Ellen Berit Dalbakk, vill synliggöra samisk närvaro och samisk samtidskonst. 

– Vi vill både synliggöra det samiska och skapa långsiktig förändring i institutioner där det kanske behövs mer kunskap, säger Maria Ragnestam. 

TEXT OCH FOTO ANNA SUNNA

Namnet till den nya institutionen kommer från nordsamiskans ord för gästvän, ett ord som användes förr i samband med utbytet mellan flyttsamerna och de bofasta.

– Det handlar om samarbete. Den traditionen har funnits länge i samiska områden. Man har en verdde och så är man verdde till någon. Så Luleåbiennalen är nu vår verdde och vi är deras verdde, säger Ellen Berit Dalbakk. 

Verdde har ingen fysisk plats utan ska flytta runt varefter man samverkar med olika parter och konstnärer. I samband med invigningen av Verdde var det också vernissage för det första verket som gjorts av Tilde Risten Kuoljok.  

– Vi gör inte ett konstprojekt för Luleåbiennalen, utan tanken är att även när vi har lämnat så fortsätter det arbetet. Tilde Risten Kuoljoks verk kommer ta plats varje kommande biennal för att påminna om de marker som biennalen äger rum på och för att synlig- och närvarogöra det samiska, säger Maria Ragnestam. 

TILDE RISTIN Kuoljok är duojar, konservator och konstnär. Hennes verk har formen av en hålggå, en torkställning. Den är överdimensionerad för att den ska, som hon beskriver det, kunna fungera som en portal. 

– I mitt huvud går portalen till Badjelanddá. Det är för att visa på kopplingen som jag ser att Luleå har till de västliga markerna. Det är flyttleder och det är det väldigt tydliga beviset i hur Julevädno rinner, säger Tilde Ristin Kuoljok.

Det är en öst-västlig geografisk koppling som hörs också i Luleås namn men som Tilde Ristin Kuoljok tycker ofta glöms bort. 

– Man har i stället placerat sig i malmbanelinjen och vill hellre vara en del av det. Jag har vuxit upp i Luleå och blivit lite hjärntvättad med industrierna och att det är de som spelar roll. Men där i namnet hittar man själva beviset, säger Tilde Risten Kuoljok. 

På vita sidenband som hänger från ställningen har hon skrivit Luleå på olika språk. 

– Jag ville sätta det på pränt, och just att det är blått på vitt gör att det blir som bläckpennan på ett blekt vykort. 

Konstverket går inte att undvika, var och en som besöker Konsthallen i Kulturens hus i Luleå går igenom det. Just att synliggöra och bygga kunskap om det samiska är en drivkraft för grundarna av Verdde. 
– När jag jobbar i en internationell samtidskonstkontext, där också det samiska ingår, finns det ofta en känsla att det samiska syns så mycket men sen när jag är hemma i Norrbotten igen så känner jag att det kanske haltar lite, säger Maria Ragnestam. 

HON OCH Ellen Berit Dalbakk menar samiska samtidskonstnärer plöjer mark internationellt och nationellt, men att den samiska samtidskonsten sällan kan ses i Sápmi. De vill också att publiken ska hitta till de konstnärer som inte syns i rampljuset. 

– Det är en del av vår tanke att man ska visa dem som kanske inte har visats så mycket ännu. Det finns en tendens att man bjuder in samma konstnärer om och om igen, säger Maria Ragnestam. 

Att öka kunskapen om samer är också en bärande del för Verdde.
– När jag går genom Kiruna med mina barn så tänker jag ”Var syns de? Var finns de? Var kan de se speglingar av sin kultur?” De fick ett dörrhandtag på stadshuset, men mer än så blir det inte, säger Ragnestam

Att arbeta med konst är ett av sätten att minska den okunskap som har gått i arv generationer och odlats av statens samepolitik menar Ellen Berit Dalbakk.

– Generellt saknas det kunskap om samer, vilket leder till konflikter som visar sig genom rasism och dåliga upplevelser för barn och unga. Vårt sätt att jobba med konst ska gagna alla. Institutionerna får mer kunskap att ta vidare i sitt arbete och det när den kunskapen når samhället gagnar det barn och unga, säger Ellen Berit Dalbakk. 

VERDDE ÄR ett projekt hos Konstfrämjandet i Norrbotten som Podskodstiftelsen stöttar med 2 300 000 kronor fram till år 2025. Även Region Norrbotten finansierar starten av Verdde. De ska samverka med flera andra parter, Skansen i Stockholm står snart på tur. 

– Vi börjar i Norrbotten men tanken är att vi ska fortsätta att utvidga vårt område både till norsk och finsk sida. Ellen är från norsk sida och vi har också en plan att så småningom jobba tillsammans med någon även från finsk sida, säger Maria Ragnestam. 

Bildtexter:

1. Tilde Risten Kuoljok vid sitt verk hálijdibme badjelándas / wishes from the highlands. Foto: Anna Sunna

2. Ellen Berit Dalbakk och Maria Ragnestam vid den känslosamma invigningen av den nomadiska konstinstitutionen Verdde.

Bild av Åsa Lindstrand

Åsa Lindstrand

Chefredaktör